وبلاگ آفتاب
عكس روز ناسا؛

نگاهی به دهانه مزرعه  سیاره زهره

نگاهی به دهانه مزرعه  سیاره زهره

به گزارش وبلاگ آفتاب، ناسا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری از دهانه های سیاه زهره را منتشر نمود.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، ناسا با انتشار این تصویر نوشت: به دهانه مزرعه (Crater Farm) سیاره زهره نگاه کنید. این سه دهانه موجود در سطح سیاره زهره به علت جو منحصر به فرد متراکم این سیاره بوجود آمده است. جو غلیظ این سیاره بعنوان سنگری در مقابل شهاب سنگ های ورودی عمل می کند و همانطور که آنها به سطح این سیاره نزدک می شوند، آنها را می شکند و همین برخورد آنها با این سیاره سبب ایجاد دهانه های برخوردی می شود.

علیرغم این که دهانه "مزرعه" یکی از معروف ترین مکانهای این سیاره است، اما سیاره زهره دهانه های برخوردی کمتری نسبت به بقیه سیاره های منظومه شمسی دارد. تخمین های جدیدتر نشان داده است که فعالیتهای آتشفشانی و نیروهای زمین ساختی شدید این سیاره، شکل سطح سیاره زهره را تا متوسط ​​حدود ۱۵۰ میلیون سال تغییر داده اند و بنابراین بیشتر آثار شکل اولیه سطح این سیاره و دهانه های آنرا پاک کرده اند.



دهانه مزرعه توسط فضاپیمای ماژلان ناسا در سال ۱۹۹۱ مشاهده شد. فضاپیما ماژلان که به افتخار کاشف پرتغالی فردیناند ماژلان نامگذاری شده است، بیشتر از ۹۸ درصد از سطح سیاره زهره را در یک سری مأموریت نقشه برداری، اسکن کرد. بعد از پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز پارامترهای مأموریت خود، به فضاپیما دستور داده شد تا در جو متراکم زهره شیرجه بزند تا داده های بیشتری را به دست آورد. البته قابل ذکر است این یک سفر یک طرفه بود، چونکه بعد از جمع آوری داده های جوی، در جو متراکم سیاره سوخت. ناسا می خواهد طی سالهای آینده با پرتاب چند مأموریت به بررسی بیشتر این سیاره بپردازد.

برنامه های ناسا در سیاره زهره

این مأموریت ها که بخشی از "برنامه دیسکاوری" (Discovery Program) ناسا است که هدف آن، درک شرایط جوی سیاره زهره و این که چگونه این سیاره که دارای خیلی از خصوصیت های سیاره زمین است، تا این حد گرم شده است. سال ۲۰۱۹ ناسا اعلام نمود بعنوان بخشی از برنامه دیسکاوری، چهار مأموریت که دانشمندان درحال کار روی آن هستند را برگزیده است و می خواهد تا سال آینده یک الی دو مورد از چهار مأموریت مذکور را بعنوان مأموریت رسمی انتخاب نماید که حال آن دو مأموریت انتخاب شده است. ناسا حدودا ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه هر مأموریت اعطا می کند. انتظار می رود که هر یک از این دو مأموریت در بازه زمانی ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ پرتاب شوند.

یکی از این دو مأموریت "داوینچی" (DAVINCI) نام دارد که مخفف عبارت "تحقیق در رابطه با گازهای نجیب اتمسفر عمیق، شیمی و تصویربرداری سیاره زهره" است. هدف اصلی آنها تحلیل و بررسی فضای آشفته و سمی زهره است.

ماموریت دیگر هم "وریتاس" (VERITAS) نام دارد که مخفف عبارت "قابلیت انتشار زهره، علوم رادیویی، تداخل سنجی رادار دهانه ترکیبی، توپوگرافی و طیف سنجی" است. قابلیت انتشار یا گسیلندگی یک ماده به قابلیت انتشار تشعشع توسط سطح آن جسم گفته می شود. این توانایی انتشار تشعشعی یک خاصیت از ماده است که بیان کننده نسبت انرژی تشعشع شده توسط ماده مورد نظر به انرژی تشعشع شده بوسیله ی یک جسم سیاه در همان درجه حرارت است.

برنامه آژانس فضایی اروپا

آژانس فضایی اروپا می خواهد بین سالهای ۲۰۳۱ و ۲۰۳۳، مدارگرد جدیدی را به سیاره زهره پرتاب کند. آژانس فضایی اروپا مقرر است مدارگرد خود معروف به "EnVision" را به این سیاره بفرستد تا دلیل تفاوت آن با زمین را مورد بررسی قرار دهد. مأموریت اصلی اینست که مشخص شود فرآیندهای درون سیاره زهره مانند آتش فشان خیزی و تخلیه گرمای داخل آن چگونه به مرور بر جو اثر گذاشته اند.

مدارگرد EnVision، سه ابزار اصلی علمی به همراه خواهد داشت؛ یک ژرفاسنج رادار جهت بررسی ساختار زیرزمینی سیاره، یک مجموعه طیف سنج جهت بررسی ترکیب شیمیایی سطح و جو زهره و یک سیستم رادار اضافه برای نقشه برداری از سطح سیاره. سیستم رادار نهایی توسط ناسا فراهم خواهد شد تا بخشی از همکاری این دو آژانس فضایی باشد.

این مدارگرد مقرر است بین سالهای ۲۰۳۱ و ۲۰۳۳ و اندکی بعد از مأموریت های "VERITAS" و "DAVINCI" به فضا پرتاب شود. این سه مأموریت به همراه یکدیگر، دقیق ترین و جامع ترین چشم انداز را از سیاره زهره عرضه خواهند داد.

علاوه بر این، شرکت راکت لب مستقر در کالیفرنیا می خواهد یک مأموریت خصوصی کاوش زهره را در سال ۲۰۲۳ پرتاب کند و هند هم می خواهد مدارگرد Shukrayaan را یک سال بعد به فضا بفرستد. روسیه همینطور برنامه هایی را برای ماموریتی به نام Venera-D اعلام نموده است که مقرر است در سال ۲۰۲۹ پرتاب شود. البته قابل ذکر است به علت تهاجم روسیه به اوکراین، ناسا در این پروژه با آنها همکاری نخواهد کرد.







منبع:

1401/06/25
07:56:40
itemprop="bestRating">5
368
تگهای خبر: پروژه , دانشمند , سیاره , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد